3FN

alt=html kode

Skal du ind på det norske online marked?

cas2

Der er mange gode muligheder ved at sælge til Norge. Norges befolkning er meget pengestærk og prisniveauet er meget højt. Norge er nemlig det eneste olieproducerende land i verden hvor rigdommen fra olien bliver fordelt blandt befolkningen. Det er noget vi i Danmark kun kan drømme om. 

Der er altså udmærkede forretningsmuligheder. Hvis du allerede har en webshop, er du kun et lille skridt fra det norske marked. 

Du får selvfølgelig brug for en norsk webshop. Selv om nordmændene nok kan bruge en dansk webside, vil det ikke være særligt smart. Tænk bare omvendt: Ville du handle på en webshop på norsk, hvis de samme varer fandtes i en dansksproget webshop til lignende betingelser?

En webside alene er ikke nok

For bare 10 år siden ville det have været tilstrækkeligt med en webside og en webshop på norsk. Så skulle der bare placeres rigtigt mange nøgleord, og siden ville få en god Google placering. 

Sådan er det ikke længere. 

En god placering i Googles webside hierarki er absolut afgørende, sådan har det altid har været. Men Google har gjort sig selv til Internettets vogter. Det skyldes følgende: 

Der findes 2 slags Internet: det kommercielle Internet og det såkaldte organiske Internet. Det kommercielle Internet består af betalte reklamer. Det organiske Internet består af alle ikke-kommercielle websider. Private hjemmesider, blogs, websider fra institutioner, foreninger, regeringer, og virksomheder der ikke har købt en placering hos Google. 

kædeled

Det organiske Internet er nøglen til kommerciel succes

Google styrer søgningen på begge segmenter. Men Google har også lært at det er det organiske Internet der få folk til at handle på nettet. Uden alle de utallige interessante ting vi kan finde på det organiske Internet ville vi slet ikke kigge på det kommercielle net. Og jo mere interessant Internettet er for os, jo mere vil vi også besøge kommercielle websider. 

Det har fået Google til at stille nogle skrappe kvalitetskrav. Hvis du vil have en god placering for din webshop, så skal du levere en interessant webside af høj kvalitet. Kvalitetskrav gælder både design, indhold, sprogkvalitet og billedkvalitet. 

At opnå disse kvalitetskriterier og derved en god Google placering kan fattes sammen under begrebet SEO: search engine optimization. 

Der er også nogle tekniske detaljer som SEO beskæftiger sig med. Den vigtigste af disse er linkbuilding. Jo flere (gode) websider der linker til din webshop, jo bedre bliver dens Google placering. 

En norsk webshop kræver norsk SEO

SEO i dag er en højt specialiseret affære. Det kræver et indgående kendskab til både webdesign, særlige SEO teknikker og fagviden om Google søgealgoritme. 

Når du vil ind på det norske marked med din webshop har du derfor brug for norsk SEO, og især norsk linkbuilding.  SEO er altid afhængig af både sprog og det lokale segment af Internettet. 

Uden SEO og norsk linkbuilding vil det webshop simpelthen forvises så langt ned i Googles hierarki at ingen vil finde den. Statisktikker viser at hvis en webshop ikke findes blandt de øverste 5-6 placeringer på den første Google side, bliver den slet ikke bemærket. 

SEO generelt og linkbuilding især er altså den bedste investering for din webshop.

SEO visualisering